آسفالت راهسازی جاده سازی اجرا نصب در کرج : آسفالت به ماده ای گفته میشود که سیاه رنگ و چسبناک بوده و به علت چسبندگی زیادی که دارد عایق عالی برای رطوبت نیز هست . این ماده شبه جامد ترکیبی از مخلوط شن و ماسه و ماده سیاه رنگ به نام قیر است که در ساخت جاده ها عایق پشت بام ها زیر سازی ها و باند فرودگاه ها کاربرد دارد .آسفالت به صورت کلی از هیدروکربنها و منتجات آنها تشکیل میشود و به صورت کامل در کربن دی سولفید حل میشود. انواع عملیات آسفالت و قیر گونی توسط شرکت گوهر ابنیه پایتخت انجام میگردد.
قیر ماده ای است مایع با گرانروی بالا و گاهی حالت نیمه جامد دارد که دارای رنگ سیاه یا قهوه ای است و از نفت به دست می آید. قیر را در برخی کشورها با نام آسفالت هم می شناسند. قیر (بیتومن) ممکن است به شکل طبیعی در طبیعت وجود داشته باشد و یا از تصفیه نفت و طی فرآیند پالایش به دست آید. قیر را به عنوان پیچ (pitch) دسته بندی می کنند. بیشترین استفاده قیر یعنی 70 درصد استفاده قیر در صنعت راه سازی است که به عنوان بایندر با ذرات شن مخلوط می شود و برای ساخت روکش جاده از آن استفاده می گردد.
آسفالت به صورت کلی به سه دسته آسفالت و سرد و حفاظتی تقسیم میشود که به صورت مختصر در مورد هر کدام توضیح میدهیم . شن و ماسه با مواد پوششی و چسبان (قیر) و پر کننده بین شن و ماسه (فیلر) است که توسط ماشین آلات مخصوص و با میزان ترکیب مشخص مخلوط می شود. آسفالت از نظر نوع به دو نوع آسفالت گرم و آسفالت سرد طبقه بندی می شوند، در تولید آسفالت سرد مصالح شن و ماسه بدونه اینکه گرم شوند با قیر مخلوط شده و برای استفاده بارگیری می شود.
آسفالت گرم به آن دسته از اسفالت ها گفته میشود که به صورت گرم با قیر مخلوط میشوند و به صورت گرم نیز در سطح پخش شده و متراکم میگردند . آسفالت گرم مخلوطی چندین ماده مختلف از جمله مصالح سنگی مثل شن و ماده اصلی یعنی قیر است که بر اساس نوع قیر مصرفی در دمایی مابین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتیگراد در کارخانه ساخته میشود و برای کشیده شدن روی محدوده مورد نظر فرستاده میشود . این ماده به صورت خمیری داغ روی ناحیه کشیده میشود و با دستگاه های مخصوصی کوبیده و فشرده میشوند.
پس از سرد شدن به شکل جامد و بسیار مقاوم در میایند .
آسفالتهای سرد به مخلوطی از مصالح سنگی با قیر (قیر محلول، امولسیون) گفته میشود که عمل اختلاط قیر و مصالح در درجه حرارت محیط انجام و در همین دما پخش و متراکم میشود. سنگدانهها در زمان اختلاط با قیرآبه میتواند مرطوب باشند ولی برای قیرهای محلول، رطوبت مصالح باید در دمای محیط یا تحت اثر حرارت، خشک شود. مخلوطهای آسفالتهای سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانند MC – ۳۰۰۰ یا SC-3000 تهیه میشوند عملاً مانند آسفالت گرم باید در حرارت ۹۵ درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم میشوند. آسفالت سرد را میتوان در مسافتهای زیاد حمل و سپس پخش کرد یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد.