ابتدایی ترین روش های عایق کاری ساختمان با قیر : قیر یک ماده فرآوری شده از نفت خام است که در مقابل نفوذ آب مقاوم است. قیر برای عایقکاری رطوبت و درست کردن آسفالت راهها بکار میرود. قیر در دمای محیط، حالت جامد و نیمه جامد دارد و در اثر حرارت روان میشود. از طرفی گونیهای مخصوص این روش نیز از الیاف مقاوم و سبک ساخته شدهاند. در کشور ما معمولاً گونیهای مخصوص اینکار وارداتی هستند و بافت یکدست و خوبی دارند؛ این گونیها به چتائی (چتایی) نیز معروفند. قیرگونی علیرغم اینکه یکی از ابتدایی ترین روشهای عایقکاری است، اما همچنان برای بسیاری از مکانها مناسب و کاربردی است. در این قسمت چند مورد از مزایای این روش را می آوریم تا علت استفاده از آن در روزگار فعلی روشن شود و بدانید که این روش چگونه با وجود روشهای دیگر عایقکاری به زیستش ادامه داده است. همچنین لازم است به معایبی که استفاده از این روش را محدودیت می کند آگاه شوید.
غلظت قیر در حین اجرا جهت جذب بهتر باید تا حد امکان کم باشد تا بتواند در الیاف گونی نفوذ و با یک نسبت در تمام سطوح جذب شود. برای عایق قیرگونی در هر متر مربع 2 کیلوگرم قیر روان 60*70 جهت سطح زیرین و برای قشرهای بعدی پس از یک لایه گونی 1.5 کیلوگرم مخلوط 60*70 و 90*15 به نسبت مساوی و به صورت روان و یکنواخت استفاده شود. در آخرین مرحله لایه ای از مخلوط 75 درصد قیر مذاب 90*15 و 25 درصد قیر 60*70 به مقدار 1.5 کیلوگرم اجرا شود. در آخرین قشر قیر اندود از قیر 60*70 استفاده نمی شود. چون که اولا در هوای گرم تابستان ایجاد روندگی کرده و آسفالت را ترک می کند. ثانیا روان شدن و راه افتادن قیر ممکن است باعث گرفتگی آبروها و ناودان ها شود. در صورتیکه آسفالت کمتر از مقدار تعیین شده پخش شود، موجب ترک خوردگی بصورت ترک های طولی از مسیر هم پوشانی چتایه ها می گردد و باعث نفوذ آب زیر آسفالت می شود. جهت اطلاع از فروش محصول با شماره 09121754110 تماس حاصل نمایید.
اگر آسفالت با استفاده از قیر سفت (90*15) تولید و اجرا شود، در زمستان باعث ایجاد ترک خوردگی های موزاییکی و به اشکال مختلف گردیده و باعث از هم پاشیدگی و دان شدن ماسه آسفالتی می گردد. عمر مفید عایق رطوبتی قیر گونی بطور متوسط کمتر از ده سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه های قابل توجه و مزاحمت برای ساکنان ساختمان در فصول سرد همراه است. مادهای چسبنده به رنگ سیاه مایل به قهوهای است که از هیدروکربنهای آلی با ترکیبات پیچیده شیمیایی ساخته شده است. قیرهای مورد استفاده در عایق کاری، قیر خالص هستند که در فرآیند پالایش نفت خام تولید می شوند و معمولا در بشکه های 170 تا 200 کیلویی به فروش می رسند.